moalabrador.blogg.se

Moa är en livsglad labrador tik på 5,5 år. Hon är inackorderad i träning hos HundStyrkan och här på bloggen kan ni följa våra äventyr.

Välkommen Moa!

Publicerad 2013-12-03 22:08:58 i Allmänt,

I måndags var jag och hämtade en härlig och sprallig labrador tik vid namn Moa. Jag blev imponerad av hur fin hon var i kroppen. Slimmad och musklad, inte så vanlig syn på en labbe.
 
Hon fick följa med mig och Pixie på äventyr. Vi skulle åka kommunala färdmedel pga bilproblem. Det gick så bra som det kunde gå. Moa hängde på och kunde slappna av. Hon är ju nyfiken på lukter, människor och hundar men lyssnade fint på mig.
 
Väl hemma hos flocken fann hon sig tillrätta direkt. De bjöd in henne fint och hon var direkt en i gänget. Jag tog med henne och Lennox, en snygg Mastiffhane till vår stora inhägnad där de kunde få springa fritt. Moa var nyfiken på Lennox, men Lennox har svårt att inte köra "all in" direkt så Moa tyckte att han kunde hålla lite avstånd ;)
Lennox får öva på de små rörelserna och flirta lite fint så kommer nog Moa och han att bli jätte bra kompisar.
 
Jag tränade lite inkallningar och när hon insåg att det fanns godis i fickan så gick hon mycket fint fotgående :) Jag övade henne på att ta fint, det gör riktigt ont när hon inte tänker sig för och tar en stor tugga och halva handen följer med in i munnen...
Jag håller i godisen och tar bort handen när hon biter hårt. Hon kommer ganska snabbt på att slicka på fingrarna och då öppnar jag handen. Det har gått bra några gånger och jag har blivit biten några ;)
 
Målen med Moas träning är:
- inte stjäla mat - prio 1!!!
Moa är en expert på att stjäla all mat som ligger framme eller som barnen har i handen. Det går inte att lämna något framme, då är hon där och slukar det. Sist åt hon en plåt med lussebullar....

- Ta fint när man ger henne godis
hon fullkomligt kastar sig över det man har i handen och tar en stor tugga för att inte råka missa något, det gör jätte ont....
 
- Kunna vara kvar på en plats bla när det kommer gäster, när vi människor äter, när ägarna blir bortbjudna och i andra sammanhang där man inte vill ha en busig hund överallt.
 
- Följa med på barnens fotbollsträning utan att själv vara med på träningen
Barnen har träningar flera dagar i veckan, de andra hundarna kan följa med men Moa blir alldeles för uppspelt och okontrollerbar.
 
- Kunna gå en promenad på stan i lugn och ro. Passera hundar, barn och andra roliga människor/saker utan att kasta sig fram mot det av ren glädje.
fokusera och vara lyhörd, även kunna gå med på fik och restauranger och vara lugn.
 
- lära henne lite trix och förbereda inför rallylydnad
 
Nu kör vi!!!

Kommentarer

Postat av: Stina

Publicerad 2013-12-03 23:45:43

Tack för att du har börjat blogga om vår fina Moa! Det är jätte-roligt att läsa och följa vad som händer i träningen :-) Du har mitt fulla förtroende och jag känner mig helt trygg med att ha Moa i träning hos dig. Jag ser fram med stor förhoppning på att det går att träna bort de utmaningar vi har med henne och kanske få ha julbordet intakt i år utan att hon äter upp julskinkan och annat gott såsom syltan vid ett obevakat ögonblick :-D

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela