moalabrador.blogg.se

Moa är en livsglad labrador tik på 5,5 år. Hon är inackorderad i träning hos HundStyrkan och här på bloggen kan ni följa våra äventyr.

Tillbaka till träningen

Publicerad 2014-01-03 22:12:08 i Allmänt,

Moa har varit hemma hos sina ägare i jul.
Moa har kunnat ta godis fint förutom på promenad när de är flera hundar, så det måste jag jobba mer på!
Hon kan ligga fint en bit från bordet när de äter nu - härligt!
Men Moa har inte varit speciellt trevlig mot de andra hundarna hemma. Vi gissar att hon fått mer självförtroende och testar sina flockkompisar. Jag har inte
sett det beteendet här hemma men självklart är jag mycket uppmärksam på situationer som kan trigga dem, tex när de får ben.
Hon har varit hopplös i hundmöten hemma och skäller otrevligt.
Idag tog jag med henne till en skidbacke. Där kom en hund mellan några buskar. Jag lät henne titta och hon gjorde sig beredd och höjde kroppen samt fokuserade blicken intensivt.
När hunden kom ut ur buskarna drog hon hastigt fram mot den och skällde. Jag tog snabbt in henne och morrade när jag satte henne bakom mig. Hon avbröt direkt. Om jag bara hade stått kvar och hållt emot i kopplet hade hon växlat upp beteendet avsevärt.
Annars låter jag aldrig en hund fokusera så på en annan hund, men jag ville få fram beteendet som hon visar hemma och se hennes intensitet och fokus.
Nu på em och kvällen har vår 12 åriga son fått fått gå med Moa på promenad. Han fick ha haltin på. Moa gick fint och passerade 2 hundar och några människor aom stannade och pratade med oss. Han fick vara noggrann, Moa

skulle följa honom.

Vi fortsätter öva hundmöten, ej stjäla mat samt inte hälsa på alla som vill stanna och prata med oss :)
Jag ska även jobba in lite mer moment även om de lagt tävlandet på hyllan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela