moalabrador.blogg.se

Moa är en livsglad labrador tik på 5,5 år. Hon är inackorderad i träning hos HundStyrkan och här på bloggen kan ni följa våra äventyr.

trix träning

Publicerad 2013-12-08 23:56:00 i Allmänt,

jag har övat Moa att ta godis fint och det går framåt. Jag måste börja där för att kunna belöna trix träningen frekvent. Nu kan hon för det mesta ta fint. Idag klickade jag för att få.henne att förstå kopplingen klicker-godis. Men det gjorde att hon gick igång och blev för ivrig. Då tog hon hårdare. Jag la bort klickern tillsvidare. Visst skulle jag kunnat kasta godisarna till henne, men nu jobbar jag så hårt med att få henne att ta fint och lugnt och jag riskerar då att öka på hennes iver att ta godis.

När hon ska få en godbit håller jag fast den under tummen och pekfingret och har.öppen handflata. Om hon använder tänderna åker handen bort ( jag har sagt aj några gånger...) när hon söker med nosen och/eller slickar trycker jag in godisen till hennes mun.
Om jag då säger varsågod så blir hon ivrig och biter hårt efter godisen så jag säger lugnt "bra".

Vi övade på 2 nya trix idag. Hon är super duktig och det är riktigt skoj!

En härlig bild från en av dagens promenader.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela